söndag 13 oktober 2013

Förvaring av blocken

Snart har många av Er sytt de första 10 blocken och var lägger man dem då?

Eftersom jag tidigare sytt 140 block till en kvilt, har jag prövat på olika sätt.

Jag började då med att lägga dem fint i en lagom stor låda. Det blev ett bläddrande med blocken och för varje gång tyckte jag, att de fransade sig mer och mer.

Då åkte jag till IKEA och köpte ett stort vitt lakan, som jag ritade ett rutmönster på. Vartefter jag sydde ett block, tråcklade jag fast blocket på lakanet. Smart tyckte jag - men otympligt.

Den här gången har jag valt att använda två vanliga A4-pärmar, standardtjocklek, och tunna plastfickor. De jag använder, finns på kontorsvaruhus och de heter MIA Plastficka A4. 



Det går åt 50 st, eftersom jag valt att lägga ett vitt papper i plastfickan 
och kan på så sätt ha två block i varje ficka.

Så här gör jag, berätta gärna hur Du gör!

kram
Gunilla

6 kommentarer:

  1. Så där gjorde jag med mina SBS-block. Två pärmar gick det åt. Från början var varje plastmapp bara fylld med utskrift av mönstret. Allt eftersom blocken blev sydda, blev pärmarna tjockare och tjockare. Nu har jag två pärmar med färdiga block och en pärm med bara mappar och mönster för de jag inte sytt.
    Jag satte i register A- (vad det nu var) så jag lättare kan hitta. Det blir nog samma metod nu också, tro9ts att jag gillar min plåtburk som jag just nu reserverat för blocken

    SvaraRadera
  2. Ännu så länge ligger de i boken men jag inser att den snabbt (om jag nu är flitig och syr 10 var månad) kommer att bli svår att stänga. Får nog fundera en stund på saken - och leta, kanske hittar jag någon fin låda någonstans i mina gömmor!

    SvaraRadera
  3. Aha, hade inte tänkt så långt. Mina ligger bara ovanpå byrån. Men det kommer naturligtvis att bli en ganska rejäl hög om några månader. Tror jag plagierar din idé Gunilla.

    SvaraRadera
  4. Så gör jag också. Två Esselte-pärmar från ClasOhlson och plastmappar från samma leverantör. 100 plastfickor för ca 50 kronor. Satt kopieringspapper i plastfickorna och skrivit nummer på fram och baksidan. Blir två block i var plastficka. Samma system som Gunilla tror jag.

    SvaraRadera
  5. Det var ett bra tips Gunilla, som jag tar direkt. Jag har redan satt in mina första block i en pärm som jag hade hemma, men inser att jag behöver en till senare, för blocken är klart vanebildande och jag sydde några till av bara farten.

    SvaraRadera
  6. Det tipset anammade jag direkt!

    SvaraRadera